zaterdag 25 juli 2015

Meer over Millie

Inmiddels zit het eerste blok van de rand op de oud-Engelse mandjes. De draadjes van bloem naar blad zijn nog niet geborduurd, maar liggen er nog losjes op.


Die Millie's quilt toch. Als je er op internet naar zoekt, dan kom je verrassend weinig tegen over deze BJOETIE. Terwijl het echt een hele mooie, interessante quilt is! In het boek van Patricia Cox, American Quilt Classics, staat de foto van de hele quilt, en, nog leuker, een uitgebreid patroon van deze quilt. Ook mooie detail foto's van het origineel.


Het origineel telt twaalf mooie blokken, twaalf setjes van vier. In mijn vier randen passen steeds 6 blokken. Da's 24 blokken, 2x zoveel als in de originele quilt zitten.


In Moderne quiltontwerpen van Sarah Fielke staat deze quilt, die ook gebaseerd is op het antiekje gemaakt door Millie Chaput in 1920.


Eerst maar eens even terug naar mijn noeste arbeid! Deze grote diamanten zitten ook al vast. Daarvan is zelfs al de achterkant weer weggeknipt. Geen weg meer terug! Van de bloemen van Millie zitten de papiertjes en achterkanten er nog in. Eerst voor de zekerheid het volgende blok er ook nog op om te kijken hoe ik precies uitkom!


En zo maak ik de bloemen! 
Eerst worden er uit freezer paper 24 blaadjes geknipt.


Daarna worden de blaadjes op het zorgvuldig gekozen lapje 
gestreken met mijn clover mini strijkijzertje.


Zo zitten ze al precies op de goede plek en kan ik ze zorgvuldig uitknippen met naadtoeslag.


Daarna gebruik ik datzelfde strijkijzer om de naadtoeslag om te strijken.


Zie je hoe scherp de vouw is?
Super makkelijk appliqueren zo!
Ik laat het freezer paper zitten, da's ook makkelijk om straks de achterkant weg te knippen.
Maar je zou het nu ook kunnen verwijderen.


Blok 2 ligt klaar om vastgezet te worden.


Dit malletje gebruik ik om puntjes te zetten zodat ik precies kan bepalen waar elke bloem komt.


Alles netjes in een bakje en aan de slag maar weer!

Liefs, het is een stormachtige zomerdag, PERFECT quiltweertje!
Nathalie

4 opmerkingen:

  1. Wat een leuk klein strijkijzertje, is wel handig als je zoveel kleine stukjes moet strijken. Handig zoals jij de applicaties doet.
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wordt super mooi zeg! Een heerlijke manier om het gewenste resultaat te krijgen.....
    Steekjesgroetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ontzettend leuk deze bloemetjes! En fijn dat je zo in detail laat zien hoe je ze maakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk die bloemen met geborduurde steeltjes. Ga ik onthouden voor ooit.

    BeantwoordenVerwijderen