maandag 27 april 2020

Kneepjes van het quiltvak

Langzaamaan begin ik de rondjes onder controle te krijgen. Pittig blijven ze! 
Alle rondjes heb ik een klein jaartje geleden gemaakt, maar over een aantal ben ik niet tevreden. Zo op de foto allemaal bij elkaar zie je dat niet zo goed. Het zijn gewoon geweldige rondjes!


Maar als je wat beter kijkt en er met je neus bovenop hangt, dan zie je het wel, wat ik bedoel! Rondjes zijn niet rond, het lijkt toch een beetje te trekken, en ja, ze zijn heel, heel klein, maar dat mag niet het probleem zijn toch? De Nearly Insane heb ik ook getackeld en die had ook kleine stukjes!

Elk rondje heb ik zes keer nodig. Dus alle tools die ik heb op appliqueer gebied hup op tafel. Ik plak met baste-it terwijl ik dat niet eerder deed (maar dus wel in huis had). Ik frezen-paper, ik strijk, ik knutsel wat raak, en werk netjes. Met heel veel markeer streepjes, puntjes, en rust. Vooral dat laatste! Want haasten heeft bij deze rondjes geen enkele zin. Ik naai vooruit en achteruit. Veel vaker dan me lief is. Maar ik wil. En dan gaat het lukken!




En dan, lukt het! Een veel mooier rondje toch?


Daarna maak ik alle rondjes achter elkaar die hetzelfde zijn. Zodat ik niet steeds het wiel hoef uit te vinden. En zo heb ik rondje 1 en 2 al 6x, en rondje 3 is klaar voor de laatste vier.


Ziet er goed uit toch?


Ondertussen werk ik ook nog met regelmaat aan de quilt met hexagonen en sterretjes. Die sterretjes, daarvan heb ik er nu zo'n 225 gemaakt en nog zo'n 75 te gaan. Dat wordt saai soms, en ik moet mezelf af en toe moed inpraten en doorgaan. Ik heb het grootste gedeelte ervan wel al gestempeld en in setjes klaar.


En dan hoort er nog een afsluitende rand omheen. Gelukkig hadden ze bij Quiltshop Leur nog deze stof die ik voor deze rand gebruikt heb op voorraad en kon ik die dus bestellen.


Even wat papier geknipt om te kijken hoe groot die schulp mag worden...
Ik ga 'm maken van de roze rode stof die je hieronder ziet liggen.


En dan wordt het dus zoiets!


Ik ga vanmiddag op een hele rustige zonovergoten koningsdag wat draadjes door de stof vlechten. En vier rondjes voorbereiden. Geniet van deze mooie dag!

Liefs! Nathalie

9 opmerkingen:

  1. De aanhouder wint, ze zien er prachtig uit je rondjes.
    groetjes Tilly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heeeeel prettig, Nathalie ! Jij hebt goed gewerkt :)
    xoxo
    Nadine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat doe je dat mooi, rondjes zijn ook zo lastig! En als je ze steeds vaker maakt, wordt het steeds beter.
    Groetjes, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De rondjes worden weer mooi hoor en ik denk dat wanneer de quilt klaar is kijk je eroverheen want er is veel moois te zien. Welk patroon gebruik je van de King? ik ben met een patroon bezig waar niet zoveel rondes in zitten? De hexagon wordt ook prachtig. het komt goed met de sterretjes. Gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een vakwerk, je rondjes. De aanhouder wint. Fijne week.
    Groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toch zijn je rondjes geweldig hoor, hele klus denk ik ja.
    Maar je bent met drie mooie quilts bezig zeg............liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O jou Victory blokkies is so so mooi! Maal jy 'n reproduksie van die oorspronklike! Ek wou ook maar dit is 'n reusagtige taak! Jy inspireer my om weer te begin.

    BeantwoordenVerwijderen