zondag 15 december 2019

Rondjes-angst

Soms verschijnt er in de reacties een interessant bericht:


Eentje waar ik het antwoord wel op weet, maar het is makkelijker om er niet over te bloggen. Want na het maken van de eerste serie van 14 rondjes, waarbij ik alle rondjes voor t eerst maakte, was ik over een aantal rondjes niet zo tevreden. Niet vanwege de gebruikte stofjes, maar vooral omdat ik twijfels heb over mijn eigen kunsten. Waren ze wel goed gelukt? Heb ik niet te veel moeten foezelen om het rondje in elkaar te zetten? Want er waren verdomd moeilijke bliksemse rondjes bij, die veel moeilijker waren dan ik vooraf had bedacht! Waarom wilde ik ze ook al weer zo klein maken? Er is vast een reden dat al die ontwerpsters voor veel groter gingen!


Zoals de links bovenste, waarbij ik zo heb moeten knutselen op het middelste stuk. En die daarnaast, met dat hele kleine sterretje in het midden en waarbij het hele blok lijkt te trekken. Of rechts onder, waarbij ik uit wanhoop het middelste rondje maar ben gaan appliqueren ipv erin naaien. PFFFFFF.
Die links onder met het ovale middenstukje, zo pittig! 
Dus als iemand nog tips heeft?!?!!

Enne, nu we het er toch over hebben... dit middelste vierkantje zit toch echt een scheetje beef,  beetje scheef toch? Uithalen of laten zitten?

Regelmatig trek ik deze la open en zwijmel ik over alle te maken rondjes. 2020 lijkt me een prima jaar om me over mijn rondjes-angst heen te gaan zetten.


Stofjes kopen met deze quilt in mijn achterhoofd lukt nog steeds goed, zeker als Di Ford een nieuwe serie uitbrengt die naadloos blijkt te passen bij de rondjes die ik voor ogen heb.


Ondertussen is het zo makkelijk om gewoon te quilten. De blokken glijden 1-voor-1 door mijn handen en worden stuk voor stuk nog leuker! Bij elk blok probeer ik iets moois en passends te bedenken qua quiltwerk.






Zelfs de rand is al helemaal gedaan, blaadje voor blaadje!


 Nog 2 1/4 blok en de binding, dan is deze quilt ook echt een quilt en ligt er nog maar eentje op mijn te-quilten stapel. Das nog eens een goed gevoel! Ook groeit deze randje voor randje, het blijft makkelijk en oh zo verleidelijk om gedachteloos hexagon bloemetjes te maken.


Hopelijk is de kleine quiltjes quilt af voor het nieuwe jaar begint.
De komende weken staan in het teken van de kerst en de feestjes!

Ik wens jullie allemaal fijne feestdagen, waarin je hopelijk nog wat tijd vindt om steekjes te zetten.

Liefs! Nathalie

5 opmerkingen:

  1. Tsja, ik vind het al zo knap dat je er een aantal in elkaar hebt gezet!!! Ze zijn erg mooi, en dat zinnetje van Judith spookt door mijn hoofd "beter finished than perfect"
    Want ik ben zelf ook te perfectionistisch, daarom heb ik dat vage vermoeden dat er veel blijft liggen omdat het niet netjes genoeg is, of dat het trekt, scheef enz. Nu zeurt het wel van alle kanten dat ik het moet afmaken. Sterkte hoor, ik zit er ook mee. Fijne feestdagen gewenst voor jou en je gezin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihi leuk leuk en het grappigste van het hele verhaal is dat ik juist bij deze nieuwe Di Ford stoffenlijn aan jouw rondjes dacht, zo kan het dus gaan😉) Lekker verder gaan in 2020, fijne feestdagen toegewenst!
    Groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou de rondjes gewoon lekker zo laten. Het geeft toch niet dat het vierkantje iets schreef zit. Geloof niet dat als je quilt helemaal af is iemand met een geo-driehoek gaat controleren of de boel er perfect in zit. En eenmaal gewassen en gebruikt valt het waarschijnlijk geen mens meer op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We zijn altijd zo streng voor onszelf. Als we oude quilts zien die wat scheef in elkaar steken zeggen "oh wat leuk, zo charmant". Gewoon doorgaan en iedere rondje wat je maakt gaat beter leer je meer van, als het in elkaar zit en gequilt is weet alleen jij waar je gegroeid bent door de uitdagingen die je aangegaan bent. En heb je er een hele dierbare quilt bij. Veel plezier met de voortgang en geniet van de feestdagen. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij dit soort kleine blokjes maak ik de onderdelen mbv paperpiecing op luierinleg. Dan kan het zelfs op de naaimachine en behoorlijk precies. Hopelijk kun je hier wat mee. Die eerste rondjes zijn zo leuk geworden, het zou jammer zijn als er niet meer bijkomen....

    BeantwoordenVerwijderen