maandag 23 december 2019

always loving baskets

Vanaf mijn allereerste begin ben in verliefd op quilts met mandjes. Mandjes in een quilt zijn leuk, lief, vertederend, oorspronkelijk, ik weet niet wat maar ze doen wat met me.

Op dinsdag 8 mei 2012, toch al zo'n dikke 7,5 jaar geleden, begon ik aan de oud-engelse mandjesquilt. Nog maar weinig quiltervaring, 0 ervaring met repro-stofjes, maar ik begon aan een quilt waar ik helemaal verliefd op was zónder dat ik er een patroon van had. Gewoon, wat foto's van het world wide web die mijn hart hadden gestolen. En oh ja, ik wilde een ander middenstuk en andere randen.

Het wordt toch tijd om ooit dat prachtige idee af te maken. Het is een hele reis tot nu toe geweest, dit is namelijk het 58e blogbericht wat ik over deze quilt schrijf. 2020 lijkt me een prachtig jaar om haar af te maken. Gisteren werd ze voor een dagje op de Antieke Wedding Sampler gespeld, en was dit mijn uitzicht voor 1 dag.


Een gevuld middenstuk, twee gevulde randen... met nog 6 ontbrekende mandjes. Voorheen werden die stuk voor stuk voorbereid. Gisteren ben ik eraan begonnen om ze alle 6 af te maken qua voorbereiding zodat ze voor de pak in zakjes klaar liggen. Links en rechts ontstaat dan een soort van georganiseerde puinhoop...



Waarom heb ik toch niet doorgezet en deze quilt in een keer afgemaakt? Dat was zoveel makkelijker geweest. Nu moet ik weer in elke bloem, elke beslissing, elke stofkeuze en elke kleur duiken. Welke bloem moet welke kleur? Hoe deed ik dat met die mandjes? Gedurende de dag kom ik er heus wel weer uit. En kom ik tot de conclusie dat ik het nu heel anders zou doen, zou aanpakken, andere stofkeuzes zou maken, meer quilt kwaliteiten heb. Maar hé, het is mijn quilt en mooi wordt ie in elk geval!


 6 zakjes liggen klaar.
Gelukkig had ik nog genoeg van sommige cruciale stofjes...



Veel en veel later kwam het boek van Carolyn König uit waarin het patroon van deze quilt staat. Maar omdat ik mijn eigenwijze weg genomen heb hou ik die maar vol. Maar mocht je zin hebben... daarin staat ie kant en klaar!

Was dit mijn enige mandjesquilt eigenlijk? Oh nee! In 2014 maakte ik deze gezellige mandjesquilt (kliekjesquilt) van restjes en mislukte proefjes die eigenlijk bij de oud-engelse mandjes horen. De mandjes waren van Blackbird Designs, de Basket quilt, waarbij je er eigenlijk een paar honderd van mag maken maar na bijna 40 vond ik het wel welletjes. Alle experimenten werden samengevoegd tot deze quilt. Waar ik overigens nog steeds dol op ben.


Was het dat dan, qua mandjesquilts? Nou, wel wat ik gemaakt heb (of, nou ja, waar ik nog aan bezig ben.) Maar wensen heb je altijd toch? Dus laat ik nou "alvast" de stempelset van Jeanneke aangeschaft hebben om van die hele kleine mandjes te gaan maken.

 






Nee, ik ben nog niet begonnen, maar een mooie belofte voor 2020 mag toch ook nog wel?

 Enne, update:Inmiddels zit de binding al om de kleine quiltjes quilt heen. Nog 2/3 sterrenblok quilten... en dan verdwijnt ook deze van het to-do lijstje!

Liefs, Nathalie

3 opmerkingen:

  1. Super die mandjes en wat fijn dat daar een stempel set voor is. Prachtig patroontje (zucht😉) het is ook allemaal zo verleidelijk. Maar voor nu veel succes met je vergevorderde mandjes quilt.

    Groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Nathalie, Wat een prachtige dingen laat jij weer zien :-)!!
    Ik geniet er graag van mee en wens je nog veel plezier met het maken van de mandjes quilt(s)! Warme quiltgroet, Maartje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Natalie, Merry Christmas! Your basket quilts are beautiful. The one at the top will be exquisite when it is finished.

    BeantwoordenVerwijderen