donderdag 25 april 2019

Nieuw project: rondjes!

Ein-de-lijk heb ik de knoop doorgehakt... een nieuw project is geboren... rondjes!

Al jaren staat op mijn verlanglijstje een rondjesquilt. Maar welke moest het dan worden? King George, Camelot, Jane Pizar? De quiltmania's met het patroon met de Camelot waren gekocht, mijn lief had al eens de rondjes getekend in autocad in een klein formaat, 6 inch, zodat ik kon kijken hoe dat uit zou pakken... Ook van de Jane Pizar had ik zelf een blok of 18 al getekend. En toen kwam het wikken en wegen. Dat is op quiltgebied niet mijn sterkste punt.

Ik besloot te gaan voor de King George, maar dan wel met mijn eigen getekende blokken en in een kleine maat. Ik maakte een blokje in 6", daarna eentje in 7"... dat verschil is al giga! Ook gebruikte ik bij een rondje een creme kleurige achtergrond, en bij de andere een creme met kriebeltje. Door dit uitproberen zie je meteen wat de quilt nodig heeft. Rust, dus werd gekozen voor de simpele creme stof, en het maatje groter is nodig om sommige blokken simpelweg te kunnen maken. Anders zijn de stukjes echt te klein en niet meer mooi werkbaar!


Kijk maar eens hoe klein stukjes zijn!




Hier zie je nog eens hoeveel kleiner, mijn vriendin Henriette heeft de Camelot uit de quiltmania op normale grootte gemaakt. Mijn blokjes liggen er even naast/op om goed te kunnen zien wat het verschil is1





In Rijswijk werd (behalve veel quilts bewonderd) ook geshopt voor "gekke" repro's. Want je, echt, bijna alle stoffen op een stuk of drie na zijn echt repro stoffen en geen stoffen uit moderne collecties!




Helemaal tevreden met dit kleurrijke verhaal! En het is een goede interpretatie van "de echte oude". De foto hieronder komt van de website van het V&A museum, je ziet daar goed hoe gek de stofjes soms zijn! Moet je die groene achtergrondstof in de rand zien!


Wat volgde was een paar dagen hard werken. Op zondag 14 april werd het eerste blok gemaakt. Daarna volgden een paar drukke dagen, waarbij quilten dan juist mijn uitlaatklep is. Soms raakt een quilt daardoor al meteen verbonden met iets wat niet meer uit je geheugen gaat. Dit is de oogst tot nu toe!


En nog even een foto van de site van Barbara Brackman van de echte oude King George om te kijken of het "gevoel" klopt!


Ik ben volledig tevreden! Voorlopig kan ik vooruit, er staan ongeveer 100 rondjes op de planning. 
Oh, en de quilt heeft al een naam... Vicktory! (ik weet het, lijkt verkeerd geschreven, maar dat is het niet)

Liefs! Nathalie





5 opmerkingen:

  1. Wat een uitdaging ondanks de repro stoffen een fris en fleurig geheel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat vind ik dit knap, zelf de blokken tekenen, wat ben jij een kei!!!
    En alle cirkels zien er geweldig mooi uit!!! Top, dikke pluim!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat knap zeg, een kunstwerk, zo mooi.

    Groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dit vind ik zo MOOI!
    Flieft,....
    ;o)
    Heel veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie stoffen en wat een mooie quilt gaat dit worden. De King George was een van de leukste en mooie die ik heb gemaakt. Veel plezier met je Viktory quilt.

    BeantwoordenVerwijderen