woensdag 9 mei 2018

Nieuw Huisjes-quilt... op naar een eindsprint?!

Als je een tijdje niet uit de weg kunt omdat je arm niet wil, dan heb je in elk geval wel alle tijd om te plannen en na te denken over quilts. Zoals bijvoorbeeld de eindrand voor de Nieuw-Huisjesquilt.

Het is een quilt waarbij ik mijn eigen gang ben gegaan. Zoals vaker... maar soms plaatst het me voor wat hoofdbrekens. Want wat moet er nou na de huisjes komen?
Ideeën werden bedacht en verworpen... zo gaat het altijd bij mij. En ooit komt er een plannetje waar ik helemaal tevreden over ben. En, tromgeroffel.... dit gaat het worden!


 Het allerlaatste besjesrandje wat je hier ziet is de binding, die wil ik er zo aan gaan zetten.


en voor het totaalplaatje, niet helemaal scherp deze foto, maar vooruit.
De quilt wordt zo ongeveer 1,75 in het vierkant.


Er zijn nog 16 huisjes te bouwen. Ik dacht dat ik er nog veel meer mocht maken, maar er bleken er 12 verstopt te zitten in mijn blokkenboek. Klaar om aan elkaar te zetten! Nog twee blokken dus van 9 (en daarvan zijn er al twee huisjes weer af).


Wat detail foto's van het laatste randje. De rand is bijna helemaal met de machine gemaakt, het roze vierkantje krijgt met de hand twee zwarte driehoekjes en daarna kan alles op de naaimachine. Dan moet ik natuurlijk nog wel met de hand de bloemetjes erop appliqueren. Wel een leuk klusje hoor!



Ik plan zo'n rand eigenlijk altijd door uit te proberen, met papier of computer. Hieronder zie je hoe dat gaat, inclusief wat verworpen opties. Als eerste de rand die het werd:


Een nietje...


veel te zwaar:


te druk en niet krachtig genoeg.


Gelukkig gaat het met mijn elleboog steeds beter. Ik mag niks forceren, maar af en toe wat met de hand lukt alweer. Ik ga me de komende tijd maar even focussen op het afmaken van deze quilt. Er roepen allerlei verleidingen, maar ik probeer vol te houden dat 2018 in het teken staat van afmaken. En dat als er wat projecten klaar zijn ik mag kiezen uit de eindeloze berg aan leuke opties!

Liefs, Nathalie

9 opmerkingen:

  1. Wat een gedub en getwijfeld hè. Maar dit gaat echt heel mooi worden! Pas op dat je het nog ff blijft doseren met je arm.

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel knap van je dat je dit zo zelf uit denkt en uit probeert. De rand die je hebt gekozen vind ik subliem! Heel fraai en passend, maar ook heel veel werk met het appliqueren van al de bloemetjes. Maar wat wordt het een plaatje deze quilt. Je zou er een patroon voor kunnen uitschrijven. Ha, ha! Nog meer werk. Maar quilts maken kost veel tijd. Dat weten we. Anders waren we er toch niet aan begonnen? Beterschap nog verder! 🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige quilt gaat dit worden een eigen creatie kost af en toe wat denk werk maar dan heb je ook iets unieks.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat je voorzichtig weer wat kunt doen. Prachtige rand heb je bedacht, past er heel mooi bij. Leuk dat je jouw denkproces in foto's laat zien, altijd leerzaam om te zien hoe anderen zoiets aanpakken. groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou Nathalie, petje af voor jou, wat bewonder ik je om lekker je eigen weg te gaan, ook nog alles passen, meten en kleuren erbij zoeken, geweldig!!!
    Succes verder, benieuwd hoe het geworden is en je het gaat dubbelen om te quilten.
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat fijn om weer wat van je te lezen, gelukkig gaat het wat beter met je arm. Je quilt wordt prachtig echt een eigen quilt. Nog even rustig aan maar wel fijn dat je weer iets kunt doen. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat fijn dat het langzaamaan weer beter met je arm gaat. En ik vind het wel knap dat je quilts zelf bedenkt ! Deze huisjesquilt wordt al erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige huisjes Quilt!! Een beauty om trots op te zijn! Mooie stof keuze.

    Succes met het afmaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie quilt is dat geworden! Juist helemaal leuk om er zo een eigen draai aan te geven; ik vind hem prachtig!
    Groet van Mar

    BeantwoordenVerwijderen