vrijdag 8 januari 2021

De oud-engelse mandjes op mijn eigen-wijze manier!


 Op 12 april 2012 was het eerste blogje daar met het Plan om te beginnen aan de oud-engelse mandjes. En op 8 mei 2012 heb ik voor t eerst een bericht gepost over het eerste mandje, wat toen geknipt klaar lag. Nu, dan toch eindelijk, ruim 8-en-een-half- jaar later... is dan eindelijk deze quilt klaar! Had ik al gezegd hoe EIN-DE-LIJK het zo ver is? Hoe kon ik denken als onervaren quiltster van noppes dat het een goed idee was om zonder patroon, kennis van zaken of wat dan ook aan deze monster-klus te kunnen beginnen. What was I thinking?! Niemand die me tegen heeft proberen te houden. Het allereerste mandje, wat is het lang geleden...


Van het begin af aan was duidelijk dat ik helemaal niks zag in al die geappliqueerde sterren en hexagon bloemen. Dat moest anders. Hoeveel Wilde Ideeën heb ik wel niet in mijn hoofd laten passeren voordat dan daar toch eindelijk een quilt uit gegroeid is. Het middenstuk, dat ging van het begin af aan steady en gestaag...  Inspiratie was de Rebecca Kohler quilt, ik gebruikte de bloemen uit de mandjes om er een eigen draai aan te geven. 

Op 7 september 2014 was dit middendeel al klaar!

Maar dan de rand! Oh help! Een stuk of 8 ideeën voor de rand zijn gepasseerd en weer verworpen. Het leuke is, dat ondanks dat ik een heel aantal probeersels heb gedaan, er geen stukje of stofje is weggegooid... 

Sommige bloemen werden losgetornd en gewoon weer opnieuw geappliqueerd (al weet ik achteraf niet wat sneller was). Ik leerde ook wel bij, sommige ideeën kwamen niet verder dan een geprinte versie! Het definitief kiezen van de rand dat is wat me uiteindelijk het meeste heeft tegen gehouden en op heeft gebroken.

     
 

Sommige blokken werden samen gewoon een nieuwe quilt. De kliekjesquilt!


En uiteindelijk ontstond deze definitieve rand... in april 2016.... zucht... 
Bijna vijf jaar (!) geleden dus.
Als ik even door had gebikkeld was deze quilt al heel lang geleden af geweest.

Is ie perfect, deze quilt...??? Ach welnee! Ik zie honderdduizend-en-een dingen die ik nu anders zou doen, andere beslissingen, betere technieken, andere stof keuze... het is gewoon te gek voor woorden soms wat ik met deze quilt gedaan heb. Maar weet je. IK BEN ER TROTS OP! Zo dat is gezegd. Want het is toch maar mooi mijn enige eigenwijze mandjes versie van deze quilt op de hele wereld. En elk bloemetje, elke vlinder, elk mandje, elk wat al niet meer heb ik met liefde gemaakt en een plekje gegeven.

En dan staan ze naast elkaar, het oudje en de mijne!

De hele uitstraling van de quilt heeft wel iets puurs, onhandigs en erg folklore achtigs. Na 8,5 jaar ben ik het nog steeds niet beu om er naar te kijken, ondanks alle imperfectie. Op de een of andere manier benaderd het toch ook de imperfectie van het origineel, ondanks dat het een totaal andere samenstelling is. Er zit meer "beweging" in mijn versie door alle bloemstelen.

Nu ga ik lekker een quiltring zoeken, en rustig verder met mijn twee (!) projecten!

Liefs! Nathalie


4 opmerkingen:

  1. Dit is echt een prachtig werkstuk geworden (zoals je andere quilts trouwens).
    Ik zou graag wel eens bij jou in de leer komen. Ik heb al veel gemaakt op de machine, maar ben nu met het echte, dus handwerk begonnen. Een patroon helemaal loslaten lukt mij niet zo goed. Daar heb je echt durf en talent voor nodig en daaraan ontbreekt het jou absoluut niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. It is a gorgeous quilt, I have been reading a lot of your posts about it. Wonderful work. Congratulations.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het was veel werk, dat is te zien. Natuurlijk is niet alles even perfect. Zelfs bij een kleinere en makkelijker quilt lukt het mij niet zonder foutjes en verkeerde keuzes. Maar terecht ben je trots op deze quilt. Het is echt een plaatje geworden. Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om het verhaal achter de quilt te lezen. Je mag er trots op zijn. Het is een mooie quilt geworden, welke niet verveeld om naar te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen