dinsdag 18 september 2012

Lieve tante Toos,

Gisteren gebeurde er iets heel bijzonders. Ik was met Peti op bezoek bij Anita. Helaas heeft zij geen blog meer, maar ze quilt ook, net als Peti, en ik, en zoveel andere toch wel een beetje malloten. Je moet wel een beetje gek zijn toch om allemaal hele kleine lapjes aan elkaar te naaien. We hadden een geweldige dag, met koffie leuten, kletsen, en elkaars maaksels bewonderen. U deed dat vast ook heel vaak met uw vriendinnen, want u prutste ook heel wat af. Toevallig heb ik deze week al uw kraaltjes in zakjes gestopt omdat ik ze in een ander kastje ging opbergen. Moest ik weer denken aan al die kaarten die u maakte, en die gehaakte bloemen van de kleine kraaltjes, en wat al niet meer.

U zei nog, gooi al die troep maar weg al ik er niet meer ben. Maar dat is niet gebeurd hoor! Want toen uw huisje al weer een paar jaar geleden moest worden opgeruimd, zijn al die prutsspullen (u weet wel, die dingen die u nog niet van te voren al aan me gegeven had) bij mij terecht gekomen. Een heleboel heb ik al eens links of rechts ergens voor gebruikt. Ook een heleboel nog niet.


En weet u, gisteren, ik zei het al, was ik dus bij Anita. Ik had mijn mandjes mee, enne, de Winding Ways, en de engeltjes want daar ben ik zo druk mee. Ook de frisse start, omdat we deze week weer bee hebben en ik nog steeds moet verzinnen hoe ik die in hemelsnaam ga quilten. Dat is altijd zo'n spannend klusje, het maakt of breekt een quilt. Dus had ik vorige week al eens over het web gesurft (u weet vast niet wat dat is, maar dat geeft niks) en een ideetje gevonden. Kijk maar, zo zou dat eruit zien.


Ik zou alle schuine lijnen quilten en dwars door alle mooie gepatchte blokjes gaan. "Je drukt ze weg zo!"zei Peti nog. En helemaal tevreden was ik toch ook niet. Dus heb ik gisteren naar Anita al mijn quiltmallen die ik in de kast heb maar meegenomen. En weet u, die van u zat er ook bij! Ik heb echt werkelijk geen idee waarom u ooit een quiltmal voor FL5,75 (jawel, in guldens dus!) hebt gekocht. Het stickertje zit er nog op. Wat was uw bedoeling ermee? Gequilt hebt u toch nooit? Vond u de hartjes zo leuk? Wilde u het gebruiken voor het kaarten maken?


Peti legde uw malletje zo op de quilt. Dat vond ik al een stuk mooier dan mijn eerste idee! En ook zo leuk om uw mal eens echt te gaan gebruiken!

En toen, heel per ongeluk, gebeurde het... 5 minuten later. Ik dacht dat Peti de mal er zo op gelegd had.
Maar dat was niet zo. Alleen, zo erop gelegd bleek het Precies Te Passen. En zo mooi te matchen met die andere hartjes in de quilt. Kijk maar, het lijkt zelfs op het patroon wat ernaast zit! Dat kan toch bijna geen toeval zijn?

En dus heb ik vanmorgen het eerste blokje gequilt. En elk steekje dacht ik even aan u. Wat u ooit met dit malletje gedaan hebt, dat weet ik niet. Ik kan het helaas ook niet meer even vragen. Maar het maakt deze quilt voor altijd bijzonder!



Liefs, Nathalie

Tante Toos was een oudtante van DH. De zus van zijn oma. Voor ons was ze ook een soort oma, ze heeft zelf nooit kinderen gekregen. Vandaar dat een heleboel van haar knutselspulletjes bij ons terecht zijn gekomen.

8 opmerkingen:

  1. Nou die spulletjes zijn op de juiste plek terecht gekomen! Wat gaat dat mooi worden Nathalie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk om te werken met herinneringen, ook ik heb van alle oude oma's en tantes spulletjes in huis, borduren doe ik nog steeds met de zijde uit de doos van mijn oma die in 74 overleden is. Zij had voorraden die nog door mijn kinderen gebruikt gaan worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi verhaal wat je met ons wilde delen.
    Prachtig dat je nu op deze manier aan je tweede oma kan denken.
    Het gequilte patroon ziet er prachtig uit.
    Groet Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie manier om haar in je herinnering te houden!! En die mal past idd precies, da's vast geen toeval :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het heeft schijnbaar zo moeten zijn.....voorbestemd voor deze quilt. Vragen waarom gaat de pet te boven....Heel prachtig & bijzonder. Wat waardevol zal jouw quilt gaan worden.
    Succes met doorpitten
    Groetjes
    Tertia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat zul je met veel plezier deze quilt afmaken en er veel van genieten! Mooie herinneringen kan je zo goed koesteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Veel plezier met het quilten van die mooie patroon. Altijd fijn om zulke dingen die je krijgt weer te kunnen gebruiken want het voelt soms zo jammer om ze alleen maar in een doos te laten zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die is er gewoon voor gemaakt !! Prachtig. Mag ik eens vragen hoe jij het patroon op je quilt tekent? Met een uitwisbare blauwe stift of iets anders?

    BeantwoordenVerwijderen