dinsdag 29 oktober 2013

Soms probeer je eens iets nieuws!

En in mijn geval is dat dus niet de apliquick... Waarom niet denk je misschien? Ik ben gewoon geen Plakker! O ik heb het wel geprobeerd hoor, maar of ik gebruik te veel plak, waardoor het allemaal niet lekker meer aanvoelt, of te weinig, waardoor het allemaal weer losschiet. Ik houd ook al niet echt van werken met kartonnetjes zoals hexagonnen, dus dan blijft het omringen ook beperkt.

Ik was eigenlijk behoorlijk tevreden met mijn manier van werken met freezer paper en de needleturn methode. Wordt bij mij best netjes, strak, ik krijg mijn rondingen mooi rond en netjes. Wat ik wel lastig vind is om alles op de goede plek te krijgen. Want ik rijg niet om dus, en dan met die dikke mini-applique knopspeldjes, dan zit het weleens niet helemaal op de goede plaats.

Nou is dat met de oud-engelse mandjes niet zo'n probleem. Maar soms wil je eens wat proberen nietwaar? Dus dacht ik, ik ga eens aan de slag om het freezer paper andersom te gebruiken. Je strijkt dan de naadtoeslag op het freezerpaper, en kunt het middendeel wat nog plakt met behulp van je strijkijzer op de goede plaats plakken. Precies waar het hoort.

Ik heb zelf zo'n groot stoomstrijksysteem, da's niet handig voor ieniemienie stukjes... Ook een klein reisstrijkijzertje geprobeerd, maar dat was niet zo lang bestand tegen een beetje drukken.
Dus heb ik maar eens iets aangeschaft: de clover strijkbout ('t lijkt net een soldeerbout) met puntje. En ik moet zeggen... goed heet laten worden (er zitten twee standen op) en door dat voetje wat ie heeft strijkt het ijzer met een precisie die helemaal Top is!


Ik heb er trouwens zelf deze strijkplank bij gemaakt. Gewoon, een plankje, bekleed met dubbel aluminium folie, en daarna twee laagjes hobbs. Mooi quiltstofje gekozen, aan de achterkant vastgeniet, vier dopjes eronder (die je onder stoelpoten kunt timmeren) en, voilĂ , hele mooie strijkplank!


Een paar voorgestreken stukjes. Best netjes vind ik zelf! Het puntige voetje vouwt de randjes om het freezer paper heen.


Vastgestreken, en daarna met de speldjes wel extra bevestigd. Want door al dat gefriemel met je hand schiet het gestreken stuk toch nog los. Maar bij de start zit het keurig strak op z'n plek, waardoor je makkelijk kunt spelden en geen rare hobbels extra stof meespeld. Vooral heel handig bij grotere stukken!


En de Winding Ways... daar ben ik de bies van aan het ombiezen! Nog een paar dagen, dan is het een affo! Nu nog nadenken over een label...
Fijne week!
Nathalie

5 opmerkingen:

  1. Jaaa ik heb ook ondervonden dat er verschillende manieren zijn om te appliceren. Tis maar net wat je het fijnst vind, persoonlijk smaak zou ik zeggen.
    Ik doe het overigens net als jou, freezer boven op en dan het stofje omvouwen en vastnaaien.. Gepriegel maar vind dit het fijnste werken.

    Groetjes
    Tertia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je ook last van bobbels als de stof op een gladde ondergrond legt? Zelf heb ik altijd mijn snijmat onder de stof liggen met het opspelden.
    Het papier dat om een pak printpapier zit,kun je ook als freezerpaper gebruiken.
    Succes.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om te zien hoe je dit doet. Je bent met en mooie quilt bezig de Engelse mandjes die vind ik ook prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik doe ook altijd de freezerpaper bovenop en dan needleturn, voor mij de fijnste methode persoonlijk.
    Om te zien waar de stukjes moeten komen, neem ik meestal een groot stuk plastic tafelzeil (doorzichtig) en maak daar de tkeening op. Mijn applicatieblok leg ik eronder en schuif dan mijn stukjes op de goede plek, tafelzeil er even over om te controleren, vastspelden en ik kan aplliceren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niet appliqueren is mijn meest fijne methode. Het ligt me niet een dresden plate kan ik heus wel vast zetten maar daar hou het mee op.
    Geef mijn jou Winding Ways maar die wordt zo mooi, ben er echt verlieft op.

    Groetjes,
    Marga♥

    BeantwoordenVerwijderen