vrijdag 21 april 2017

Een goede voorbereiding

is vaak het halve werk. Nou ben ik, moet ik eerlijk bekennen, wel van een goede gedegen voorbereiding. Voor ons nieuwe huis werden wel 8 maanden lang plannen gesmeed en keuzes gemaakt. Neemt niet weg dat het nu nog heel veel werk is (en stiekem ook erg veel keuzes die ik van te voren niet had zien aankomen, over dingen als de kleur van je voegwerk etc) maar de keuzes en het  voorbereidingstraject vooraf maken het nu allemaal wel veel makkelijker.

Dat geldt ook voor de nieuw huisjesquilt. Met behulp van de huisjesstempel van Jeanneke werden eerst alle gekleurde lapjes en achtergrond lapjes gestempeld. 180 stuks. De eerste 20 selecteerde ik steeds een huisje uit vijf verschillende bakjes. Dat vond ik toch niet zo handig. Daarna zocht ik er alvast 10 bij elkaar die ik met een knopspeldje aan elkaar maakte.


Maar het kon nog handiger, dacht ik. Dus werden ALLE huisjes alvast bij elkaar gezocht. In keurige overzichtelijke stapeltjes stapelde ik op kleur een deurkant, raamkant, dakje, schuin puntje en schoorsteen. De achtergrondjes lagen ook klaar voor de strijd...


Vervolgens werden deze 6 lapjes aan elkaar gezet, met een... Microstitch nietje!
Super handig, en spaart 180 knopspelden uit.


En dat levert een fikse grijp-klare bak van 180 huisjes die gebouwd kunnen worden op.
Heerlijk! Wat een berg werk die gedachteloos gemaakt kan worden!
Tussen het inpakken van verhuisdozen door,
en het kiezen... van kleurtjes voor de muur, 
wel-of-geen verstekrandje in huis... 
wc wel of niet 5 cm vooruit...
wel of geen tegeltjes op dat stukje muur...


Ach, ik kom de komende tijd wel weer door!
Liefs! Fijn weekend!
Nathalie

6 opmerkingen:

  1. Geweldig grappig om te lezen, maar zo herkenbaar! Ik ben namelijk ook een echte "planner", met alles. En zo slim bedacht van je, dat microstitch nietje! Nu is het heerlijk ontspannen patchen! Geniet ervan.
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heerlijk, zo makkelijk alles bij de hand, geweldige tips!
    En nu elke avond gedachteloos huisjes bouwen ;-)
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat slim, dit idee ga ik vast van je pikken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een handig idee.
    En inderdaad een goede voorbereiding is het halve werk.
    Je kunt voorlopig weer vooruit.
    Fijn weekend.
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel handig, ik ga proberen om dit te onthouden !
    en wat helpt het als je het goed organiseert !
    Ik ben er zelf niet zo'n ster in, maar ik moet dat wat beter proberen te doen,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Handig...!!! ik heb (ooit de huisjesquilt gemaakt en geniet er nog steeds van.
    petra n.

    BeantwoordenVerwijderen