dinsdag 21 oktober 2014

Kopje thee?

Voor de quiltliefhebsters... sorry, dit wordt een brocante blogje! Nou ja, eentje dan...

Wat hou ik toch van lekkere thee. En dan bedoel ik losse thee en niet de thee die je in zakjes kunt kopen, losse thee van goede kwaliteit, het liefst een zoetige groene. MMMM! Zo'n hartverwarmende thee die je wel een hele liter op kunt, zeker op een stormachtige herfstdag zoals het vandaag belooft te worden. De eerste echt koude dag van het nieuwe herfst-winter seizoen.

Die thee is extra lekker als je 'm in een mooi potje kunt zetten. Glazen potjes (en dubbelwandige glazen om te drinken) hebben mijn voorkeur, nou ja... mooie brocante exemplaren ook! En dus kan ik ze niet weerstaan.

Inmiddels heb ik enkele erfstukjes in mijn collectie theepotten. Ik heb er dan ook helemaal Geen eentje meer Nodig. Maar dit weekend liep ik me toch tegen een leukerdje aan... een rib uit mijn lijf maar ik kon het niet weerstaan.


Een theemuts van metaal, het is net een mandje, en als je hem open doet


Zit er zelfs nog een allerschattigst theepotje in. Inclusief heerlijk geurende (echt waar!) ouderwetse flanellen bruine voering. Links hiervan overigens ook een erg liefje. Net een pompoentje, er zitten bloemen in reliƫf op.

Nou heb ik eigenlijk geen theemutsen in mijn collectie. Ik kwam wel deze erg leuke tegen:


Klik hier voor de werkbeschrijving als je er eentje wilt maken! Zelf kan ik niet breien... dus heb ik vanavond mijn schoonmoeder maar gebeld en gevraagd of zij zin heeft in een tussendoor project. Donderdag mag ik het patroon meegeven met een theepotje voor de maat als de kinderen lekker gaan logeren en ik met haar naar Veldhoven ga om de tentoonstelling en winkeltjes onveilig te gaan maken. Super toch! Ben nu al erg benieuwd naar het resultaat!


In de keuken staan er aardig wat theepotten voor de pak. Die met die rechte bovenkant rechts vooraan bovenste plankje is een van de favorieten. De helemaal linkse is er zo eentje die in een fornuis kan zakken net als een zakketel, maar dit is dan een theepot. Wat hou ik toch van dit soort gekkerds.

Op het plankje eronder zie je achter het theeblikje twee glazen theepotjes van Jasili. Die gebruik ik ook erg vaak, en zijn heel mooi als je deze gebruikt:


Hierin zitten theebloemen. Het zijn grijzige bolletjes (hier netjes verpakt in cupjes) en als je die in het theewater gooit, dan krijg je dit:


Mijn bakje op tafel met oude thee-eieren en lepels. Moet zeggen dat ik die niet echt gebruik... dit dus in tegenstelling tot de potjes en veel ander brocante hier in huis. De lepels die je ziet liggen daarin doe je de losse thee en giet je het water erdoorheen. Net zoiets als je vroeger met de koffie deed, in een filter bovenop de pot en dan opgieten.



De quilt Catootje ( klik links bij de labels op frisse start) is vernoemd naar tante Toos, een oud-tante van mijn man. Van haar kreeg ik dit eerste oude potje van de verzameling (en de quiltmal waarmee deze quilt gequilt is kwam uit haar nalatenschap). Ze was nog goed bij de tijd toen ik het potje kreeg, maar gaf liever met een warme hand zoals dat heet. Ik vind het nog steeds een schatje. De warmhoudlaag aan de binnenkant is versleten. Deze potten kun je nog steeds kopen, nieuw, maar dit is een oudje en een klein model.


Mocht je in de buurt zijn... kom gerust langs voor een lekker kopje!


En zet er anders lekker eentje voor jezelf!
Fijne dag!
Liefs! Nathalie

10 opmerkingen:

  1. Wat een lekker blogje! Heerlijk al die thee, ben er zelf ook gek op! Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg leuk blogje, leuk ook om te weten het verhaal van de tante.
    Zelf lust ik geen koffie maar ben ook niet echt een thee leut.

    Groetjes,
    Marga♥

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een gezellig blogje,veel plezier in Veldhoven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heeeeeeerlijk blogje, echt genieten, groetjes van een theeleut!
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo'n metalen theemuts heb ik ook en het was van mijn Moeder.Leuk om je theepotten zo bij elkaar neer te zetten,veel mooier dan in ergens verstopt in de kast.Bedankt voor dit idee!
    Geniet van je thee en gezellige dag in Veldhoven.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een beelderig potje heb je gevonden. Echt iets voor een gezellig theeuurtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk om al je theepotten te zien ik heb ook nog een thee ei van mijn moeder ,geniet maar lekker van de thee en je mooie quiltje.

    Gr Sonja.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ga mijn moeder ook een bolletje wol toestoppen. En dat kopje thee, houd ik tegoed.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een geweldige verzameling heb jel ik vind het ook erg lekker om s middags zon grote pot te zetten en heerlijk thee te lurken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een geweldige potten verzameling heb je, leuk die gebreide theemuts ! ! !
    Bedankt voor het patroon

    Groetjes Hennie

    BeantwoordenVerwijderen