donderdag 3 augustus 2017

Een nieuwe quilt beginnen

is net zoiets als starten met verbouwen. Je kiest, je wikt, je weegt, en na een periode van hard werken heb je iets moois!

Allereerst, bedankt voor al jullie tips en tricks over het maken van hexagonnen. Het losmaken van de lijm van het kartonnetje heb ik ook als niet heel makkelijk ervaren. Ik gebruikte het bij de Brinton Hall, daar moest ik wel werken met kartonnetjes, omdat de hexagon bloemen geappliqueerd worden. Als ik dat nog eens ga doen zal ik al jullie tips rondom het vastzetten van de stof om het hexsgonnetje (clips, schilderstape, naaien) eens uittesten.

Ik ben eerst maar eens begonnen met het uittesten van het naaien van een hexagonbloem zonder kartonnetjes. Dan weet ik waar ik het over heb. Dus heb ik gisteravond "even" een bloemetje gestempeld. Dat "even" werd iets langer... Ook daarbij moest ik wikken en wegen. Neem ik voor elk bloemetje hetzelfde hartje? Of alleen dezelfde kleur hartje? Of kies ik voor elk bloemetje het perfect bijpassende stofje als hartje? Na wat testen met heel wat lapjes uit de voorraad heb ik voor de laatste optie gekozen. Ik vind het leuk om nu te kunnen spelen met de bloemen. Leuke fussy cut te maken. Daarbij wil ik niet belemmerd worden door een vaste (kleur) voor het hartje van de bloem. En hier zie je de eerste!


De bloem ligt op het stofje wat ik voor de ondergrond hexjes wil gebruiken die tussen de bloemen komen. Zo leuk om dan daar ook weer bloemetjes met zes blaadjes tussen te zien dansen! De basis is licht cremig, niet zo donker als bij de originele quilt. De stof voor de Broderie Perse heb ik ook met een lichtere basis gekozen, dus niet de donkere uit het boek. Zo hoop ik dat mijn quilt wat frisser over gaat komen. Daar hou ik nou eenmaal meer van.


Op Youtube vind je een tutorial van Linda Franz, hoe ze handsewing hexagon flowers maakt. Deze vond ik ook zeer verhelderend. Ze gebruikt inkligo ipv stempels, maar het naaien gaat hetzelfde. Dus zoek het filmpje maar eens op als je ook met de hand wil werken. Ze legt wat uit over de richtingen, en vooral over hoe je aan de achterkant de hexagon bloem moet vouwen. Dat heb ik dus ook maar netjes gedaan. Ik hoop dat dat ook uitkomt als je de hele boel aan elkaar zet.


Deze bloem is nog niet gestreken, maar wel met de hand al in de juiste richting gestreken. Overigens strijk ik de bloemen nog wel. Daarbij is door het strijken ook meteen de stempelinkt gefixeerd (een zorg van Ageeth) dus is uitlopen daarvan niet meer mogelijk!

Nog een keuze... krijgt deze quilt een bloemenmand in het midden of iets anders? Dat is nog even een vraag voor me. Een mand bepaalt meteen de richting, misschien maak ik er wel iets anders in!

Gisteren heb ik voor het eerst sinds de verhuizing en verbouwing een quiltdagje voor mezelf gepakt. Ben ook maar meteen begonnen met het quilten van Brinton Hall. Het is misschien een beetje moeilijk te zien op de foto, maar ik doe een poging:



En ook de huisjes groeien in de garderobe!


Ik ga proberen zaterdag naar de Quiltster te rijden in Zeeland. Kom ik misschien nog iemand van jullie tegen?

Fijne dag, ik ga me vandaag eens op gordijnen maken storten!
Liefs, Nathalie

3 opmerkingen:

  1. Nou zeeland is erg leuk maar eeen beetje ver , moest op zoek naar een klein projectje om mee te nemen en ja ik ga ook kijken of de hexaconnen wat worden ,ik doe het op de stempelmanier .
    Ben benieuwd of ik het nog leuk ga vinden?

    Succes in zeeland. Gr Sonja.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet zeker dat je héél erg van dat quiltdagje genoten hebt. Zalig zo'n dagje met de lapjes! Ik herken het achtergrondstofje voor de hexjes. Zat ook in mijn stoffencollectie. Vond het een heel leuk stofje om mee te werken!
    Ben benieuwd naar de tutorial van Linda Franz. Ga die zeker eens bekijken.
    Wat een heerlijk vooruitzicht, een bezoekje aan een quiltshop!! Fijn weekend.
    Groetjes, Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O jee, die Ageeth maakt zich ook om van alles zorgen, he? Gelukkig is de inkt zo gefixeerd!
    Normaal gesproken ga ik altijd naar de open dag van De Quiltster, maar omdat ik vanavond tot diep in de nacht op de kleinkindjes moet passen, en vroeg in de middag nog een andere afspraak heb, gaat het er dit keer niet van komen, helaas (maar gaan wij gewoon volgende week!). Heel veel plezier gewenst in dat heerlijke winkeltje in Zeeland! Je zult er echt van gaan genieten, zeker weten.
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen