maandag 20 augustus 2012

quiltlabel

Wat doe je als de mussen van het dak vallen, het zó warm is dat je niet weet waar je het zoeken moet en het strand op ruim 100 km afstand is, je wel iets wilt doen omdat je nou eenmaal niet stil kunt zitten, dat boek van Jennifer Chiaverini nét uit is, de kinderen zich prima vermaken met de tuinslang, de vriezer vol met ijsjes ligt, maar ja, je kunt ze niet blíjven eten toch?

Dan denk je aan de belofte die je jezelf maakte. Moesten er niet nog heel veel quilts voorzien worden van een quiltlabel? Hoe doe je dat ook al weer, met name, wat zet je erop?

Ik heb één keer gewerkt met transferstof voor een quiltlabel. Het picknickkleed wat ik voor school maakte is voorzien van zo'n label. Ziet er mooi uit, maar ik vind het ook iets plastics hebben toch. Dat wil ik dus niet meer.

Het label wat ik gisteren maakte is in de stijl van de quilt. Een vierkantje, met dikkere draad geborduurd, net als al die vierkantjes op de voorkant. En daarna stitchery, ook net als op de voorkant. In elk geval de naam van de kleine man. En ook wie het vol liefde voor hem maakte: zijn mama! Enne, de datums, dat is toch ook van belang gebleken. De naam van het patroon. En o ja, een zwaard. Zodat ie 's nachts elke draak kan verslaan die hem wakker houdt. Dat vond ie wel mooi, dat ik dat verhaaltje aan hem vertelde!


Het was een lekker klein werkje wat goed in de hand lag met die hitte. Na het appliqueren bedacht ik me dat de quilt op het moment toch een ietsiepietsie te warm is om onder te slapen. Dus... de eerste wasbeurt! Altijd spannend. 4 colour catch doekjes erbij en hup, op het 30-graden-voorzichtig-wassen programma. Ik zag de doekjes donkerder worden...


Gelukkig bleef de quilt wel mooi! Inmiddels hangt ie lekker te drogen in het trapgat. Korte toer in de droger op delicaat en de warmte doet de rest!


Ondertussen ben ik aan het nadenken over een mooi label voor de antieke/slingerrandjesdeken. Ik denk dat ik een klein blokje van lichte stoffen maak... Wordt vervolgd!

Fijne week!
Liefs, Nathalie


5 opmerkingen:

  1. Ik kom bij toeval op je site/ blog terecht ,wat een gezellige quilt degene met de cirkels mag ik vragen waar het patroon in staat of waar het te koop is?

    Sonja Bouwmeester.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Nathalie wat leuk dat je een label gemaakt hebt in de stijl van de quilt en dan ook nog het zwaard niet vegeten er op te borduren dat wekt toch wel de fantasie op van de kleine man.En ook nog de complimenten voor je mandjes die worden ook bijzonder mooi,[ik loop weer eens flink achter met het bijlezen van de blogs!!]Groetjes en een fijne week Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Nathalie,

    Leuk hoor hoe je het allemaal beschrijft. Fijn dat de quilt af is en vooral dattie mooi gebleven is in de wasmachine. Wat lijkt me dat toch spannend, dat moment wanneer je hem er weer uithaalt.

    en nu? Volgend projectje????? ach er ligt vast nog wel iets wat nog niet af is :)

    groetjes

    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk blogje, fijn dat hij goed uit de was is gekomen! Fijne avond knuffel Else

    BeantwoordenVerwijderen