dinsdag 8 mei 2012

Pril begin van een nieuwe quilt

En ja hoor, het begin is gemaakt! Gisteren kwam eindelijk de dikke enveloppe met meters achtergrondstof uit den verre. Gelukkig vind ik de kleur precies goed! En vandaag ging de schaar in de eerste maagdelijk verse lapjes... Wat spannend altijd weer, zucht.


En het eerste oud-engelse mandje ligt klaar om ge-appliqueerd te worden. Niet voordat ik eerst trouwens een lekkere kop thee gezet had van de achtergrondstof. Voor wie het niet meer weet, van 'spannende' lapjes zet ik een thee, mengsel kokend water, een stuk van het lapje erin, drupje wasmiddel en kijken maar wat er gebeurt. Af en toe roeren met een lepeltje natuurlijk, dat dan weer wel. De achtergrondstof had een rozig uitgeslagen zelfkantje. Omdat ik het niet zo vertrouwde toch maar eerst het vertrouwde kopje thee dus. Maar het kwam helemaal goed!

Over kopjes thee gesproken, de slingerrandjes-deken (antieke van Guute) is afgelopen weekend voor 't eerst in de wasmachine geweest... heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel spannend! Maar gelukkig ging het helemaal goed. Hoewel de 6 colour catch doekjes een akelig bruinig kleurtje hadden... Pfiew!

Maar, weer even terug naar het mandje van hierboven. Misschien denken jullie, wat een saai mandjesstofje! Dat komt omdat er óp dit stofje nog gestitched gaat worden. Dan wordt het pas een écht leuk mandje.

Voor de applicaties gebruik ik trouwens gewoon freezer paper. Spiegelbeeld tekenen, uitknippen, opstrijken en needleturn eromheen. Ik ga wel even aan het experimenteren met appliqueergaren, heb nu van Corrie een klosje Yli zijdegaren uit haar privé collectie wat de perfecte kleur was van ... de onderlap. Bij mijn vorige appliqueer-projecten is mijn ervaring dat je weinig van de draad ziet. Maar met deze vrij donkere kleurtjes wilde ik toch geen licht-beige garen gebruiken.

Verder was ik ook nog afgelopen zaterdag in Veldhoven. Wat heb ik lopen genieten van allerlei prachtige quilts! Waar ik vooral op viel was deze, een hele onverwachte...


niet 100 % scherp deze foto, ze hingen aan draadjes te wiebelen daar en ik wilde eigenwijs niet flitsen. Een pinwheel met een blokje van 16 vierkantjes... Zo simpel kan het zijn. Leuk om ooit de blousjes van DS op deze manier te verwerken misschien.

Nou, als jullie me missen, dan weet je wat ik aan het doen ben!
Groetjes! Nathalie

5 opmerkingen:

  1. De thee, je verhaal is voor mij nieuw. Ik begrijp dat je zo de stof test op kleurechtheid. Dat lijkt me een goede test. Dan hoef je niet de hele lap te wassen. Ik ga dit onthouden, dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Spannend om iets nieuws te beginnen, ben benieuwd hoe het eruit ziet als blok klaar is. Succes!!!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben heel benieuwd hoe je nieuwe quilt gaat worden.
    De thee-truc kende ik ook nog niet.
    En die 'zwaaiende' quilts in Veldhoven, daar had ik ook last van, jammer, nog niet eerder meegemaakt op een tentoonstelling, heb nu een paar onscherpe foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. van de thee wist ik wel, maar een drupje afwasmiddel niet, ga ik ook de volgende keer proberen.
    ben benieuwd hoe het mandje er straks uit ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Spannend, zo'n nieuwe quilt. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen