zondag 29 januari 2012

Een goede voorbereiding is het hele werk!

Heel veel mensen die me zien prutsen aan mijn quilts denken dat dit het meeste werk is:
het naaien van een top. Het is natuurlijk een mega-klus, dat zal ik niet ontkennen. Maar wat heerlijk om al die lapjes die je zorgvuldig uitgekozen hebt en op zijn plaats gelegd hebt aan elkaar te naaien, lekker vanuit een luie stoel of de hoek van de bank.

Voor mij is dat niet het meeste werk. Het meeste werk is het denkwerk. Dat kan hoofdbrekens kosten, en zelfs slapeloze nachten. En dan is het wél naar je zin. Uiteindelijk dan.

Ook dit kost een hele ochtend:

Het uitzoeken, tekenen en voorbereiden van één enkel blokje. Tekenen, kiezen, schuiven, rommelen... Kost tijd. En dan daarna weer twijfelen. Zal ik de 'blaadjespunten' toch maar wat donkerder doen? Ik denk nu van wel... zucht.

En dan hebben we het nog niet over hoeveel werk dit is:
bakjes vullen met honderden vierkantjes, omdat je nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel vierkantjes van 1 inch en wel 70 vierkantjes van 2 inch nodig hebt. In kleurtjes dan. Want in het wit heb je ook nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel vierkantjes van 1 inch nodig, en wel 300 vierkantjes van 2 inch. Snij je zomaar 4 meter stof aan op. Of zoiets. Maar als je dan eenmaal zo'n bakje gevuld hebt, kun je weer heel wat uurtjes in je favoriete hoekje doorbrengen. Het houdt je van de straat.

Om te laten zien dat ik nog meer van dit soort bakjes heb:

Oh help, mijn witjes zijn op! Dat wordt weer een heel aantal uurtjes tekenen!

Oh, enne, hoeveel werk het uiteindelijke quilten is? Daar hebben we het niet over. Dat is pure ontspanning! De engeltjes zijn op een kwart!

Fijne zondag!

3 opmerkingen:

  1. Heeeel herkenbaar!! Ik doe ook alles met de hand, en het tekenen en knippen is veel werk. En dan dat hoofd; ik droom er zelfs van :-).

    Groetjes Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet precies wat je bedoeld. Maaaaaaaaar wat is dat allemaal toch heeeeeeeeerlijk!

    Groeten Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad het is veel werk, ik ben nog niet zover om dit zelf uit te zoeken, maar lijkt me heerlijk om te doen als het zover is! De top is geweldig en mooie opberg doos!

    BeantwoordenVerwijderen