zondag 5 juni 2011

Quilten

De kop is eraf! Het hele middenstuk van de slingerrandjesdeken is gequilt (nou ja, ik moet nog één randje) en dan kan ik aan de sterretjes beginnen. Nieuwsgierig? Zo ver ben ik!
De deken ligt een beetje rommelig op de bank, vandaar dat de bruine randen niet helemaal recht lijken. De linkse rand moet dus nog. Het hele middenstuk is met rechte lijnen gequilt dwars over de vierkanten heen, ik heb besloten om dat door te laten lopen in de buitenste driehoeken, en ik moet zeggen dat ik zelf vind dat het middenstuk er meer één geheel van is geworden. Eerst was het toch een vierkant met vier aangezette driehoeken, door de doorlopende lijnen is het meer in balans. Het was wel een gefriemel en ik vind het heel spannend om dit soort patronen te bedenken! Ik ben wel van plan om steeds voor jullie hier foto's van te plaatsen, zelf kon ik bijna geen gequilte Antieke Quilts vinden, heb daardoor het idee dat ik echt aan het rommelen ben... Ik had graag wat foto's gezien in elk geval, dus ik hoop maar dat ik er wat mensen blij mee maak.

De sterretjes kun je hieronder goed zien, zo ga ik alle sterren quilten, dwars eroverheen, je ziet ze dan mooi als sterretjes, de vier hoekjes pak ik ook even mee. De rand heb ik gequilt met het patroon van de stof mee, dat ben ik steeds van plan. Ik vind het zo jammer om de met zorg gekozen randen te doorbreken met een rechte lijn over het midden! Dus nu heb ik twee maal een zigzag gequilt, waardoor het schuine patroon van de rand mooi tot zijn recht komt.

Hier zie je me trouwens in actie!

Zittend op de schommelstoel, met de quilt in een quiltstandaard. Dat scheelt een heleboel, ik hoef het gewicht van de quilt niet vast te houden, dat doet de standaard, ik heb alleen een rand over mijn arm hangen. De standaard heb ik overgenomen van een oude mevrouw die niet meer kon quilten omdat het te zwaar werd, haar broer had hem voor haar gemaakt, zelfs de quiltring is met de hand gemaakt. Helemaal top-handig is hij niet, de ring zit vast en ik moet dus áls ik wil draaien de hele handel en standaard draaien, maar het is in elk geval handiger dan de hele quilt vasthouden. Het mandje op de grond bevat het nodige quiltmateriaal, zo heb ik alles bij de hand.

Het is wel weer heel verslavend hoor!!!

4 opmerkingen:

  1. Als je dit al ziet dan kan het niet anders dat het een prachtige quilt wordt.
    Groetjes Mascha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is het doorpitten toch eigenlijk dankbaar werk. Je denkt al dat je patchwork mooi is, maar het maakt het nog veel mooier! Ik kijk uit naar de volgende foto's! groetjes Peti

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je quiltwerk ziet er al mooi uit. Lekker is dat he, als je je quilt zo onder je handen zo mooi ziet worden. Succes ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er supermooi uit, wat een heerlijk werkstuk om te maken en van te genieten. Krijg er ook wel de kriebels van als ik het zo zie. Wie weet.......ooit.......

    BeantwoordenVerwijderen