zaterdag 4 september 2010

De Antieke Quilt

Net als een heleboel andere quiltsters ben ik in de ban van... de Antieke Quilt. Hoe dat zo gekomen is?

Twee jaar geleden zette ik mijn eerste passen in Quiltland. Alhoewel... Begin jaren '90 had ik al, geïnspireerd door allerlei mooie quilts in Ariadne, het patchwork patronenboek van Karin Pieterse gekocht. Nooit iets mee durven doen. Na jaren popjes maken voor de seizoenentafel begon die hobby een beetje verzadigd te raken... Een goede vriendin van mij, Astrid, die ook fantastische quilts maakt, spoorde me aan om ook eens wat te gaan doen op quiltgebied. Een vroegere buurvrouw van me had nog twee bananendozen vol quiltstofjes en die kreeg ik zomaar! Afin, stofjes uitgezocht om een mooie sampler-quilt mee te maken, twee blokken gemaakt en o jee! Wat een ramp, die mallen maken! Helemaal niks voor mij! Die blokken liggen er nog steeds, na twee is er geen één meer bij gekomen.
Tja, dan maar van alles uitproberen. Eerst een groot speelkleed dan maar voor de kinderen. Heel simpel, blokjes 15x15 cm met de naaimachine aan elkaar gezet, geknoopt, et voilà. In elk geval geleerd hoe ik netjes moet sandwichen en een bies moet maken. Zo volgde een flanelleke met hartjes, maat 1 persoons deken om 's avonds onder te kruipen met gefestonneerde hartjes, en een ragtime. 

Secret Santa gaf me een charm pack Simplicity van Moda, ik maakte er op maat een malletje voor van drunkards path en ging met de hand patchen, holle ronde naden.

Kijk, dat begon er een beetje op te lijken. Het échte handwerk. En, heel fijn, er hoefden maar twee mallen gemaakt. Kon ik een hele quilt mee maken! Wat cirkels doorgequilt, maar erg onervaren, ik had niet eens een quiltring. Volgende project dan maar: een cheater-fabric gekocht en oefenen met quilten. Hele kleine babyblocks, en elk randje gequilt. afmeting 1.10x1.50 Kijk, dan heb je het eerste begin in de vingers!

Toen begon het toch wel erg te kriebelen om aan een grote, mooie quilt te beginnen. Met handwerk, met quiltwerk, met alle toeters en bellen. Maar weinig malletjes alsjeblieft! De Antieke bleek perfect. Je maakt een enkel malletje en kunt weer wéken vooruit met stofjes zoeken, selecteren, naaien en dan heb je weer een prachtige rand.

Die bananendozen van buurvrouw hadden allerlei schattige stofjes. Aangevuld met ondertussen gekregen pakketjes, en wat snoeppakketjes van Dorry met 10 verschillende reepjes bood een schat aan kleuren en rijkdom. Een heel mooi Lecien achtergrondstofje en aan de slag! Inmiddels ben ik een half jaartje bezig denk ik... Nu wil je natuurlijk weten hoe ver ik ben?

Nog 5 sterretjes en dan mag ik het nieuw gekochte randje wat je boven aan de foto kunt zien eraan gaan zetten. Vandaag gekocht, bij Dorry. Een spannende, want het is een heel ander randje... Van Lecien, Mrs March's collection, ik zal het nog even in close-up laten zien:


Van mij hoeft deze Antieke niet te braaf te worden. En... Wat is het toch heerlijk om een goede quiltwinkel in de buurt te hebben waar je zo even naar toe kunt sjezen! Nou ja, even... ik ben er vandaag wel iets langer dan even geweest. Wilma was er ook en we hebben erg lang gezellig gekletst. Naast het randje heb ik niet zo heel veel gekocht, nog wat kleurtjes Colcoton want Dorry had nieuwe voorraad binnen, en een FQ als aanvulling voor An Angels Story, een hele mooie grijs-blauwe paisley van Evening Mist van Moda. Keurig hè!? Maar ja, ik sta er dan ook zó weer op de stoep!

4 opmerkingen:

  1. Wat een leuk verhaal en wat is die ragtime quilt mooi. Maar ik houd dan ook erg van ruitjes. Je AQ ziet er erg mooi uit en dat blauwe Lecien stofje is prachtig. Fijn dat je zo dicht bij Dorry woont met haar mooie stoffen.
    Groetjes, Cisca

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Héé...wat een leuk randje erbij! Super! Het wordt een prachtige quilt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bent een bofferd met een quiltwinkel in de buurt. Ik moet er minimaal 1 uur voor rijden.
    Op de foto's lijkt de stof echt antiek, beetje verschoten. Zijn je kleuren in het echt ook zo, of is het de foto?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, dat wordt echt mooi !Heerlijk toch zo'n winkel bij je in de buurt, je boft maar.
    Groetjes Anita.

    BeantwoordenVerwijderen